Mi a túrónak kell egy verset elemezni? Addig oké, hogy megállapítsuk, mi a metafóra, hasonlat, stb. vagy felismerni a rímeket. De aztán?! Elmondani, hogy a költő mire gondolt?! … egy gyerektől miért várják el?  Mindig olyan erőltetettnek éreztem anno az ilyen elemzéseket. De vlhogy csak kiszedegettem a könyvekből. Inkább beszéljen arról a diák, hogy mit ad neki a vers. … vagy a novella vagy a regény.

Emlékszem, mikor egy esszé megírásának mikéntjét tanultuk. Írjunk vázlatot! … Írt a görcs! És mégis 4-est, 5-öst kaptam. No, egyszer elhatároztam, hogy rendes diákhoz illően csinálok vázlatot, és aszerint fogom megírni az esszét. Beadtam. Majd köv. alkalommal a köv. megjegyzéssel kaptam vissza: Írtál vázlatot? Máskor tegyed! 😀 No, ennyit a vázlatírásról. Vannak dolgok, amik ösztönből jönnek. Ha keretek közé lesz szorítva, irányt akarunk neki adni, akkor már nem lesz ugyanaz.